tisdag 10 mars 2015

Brevväxling med Gud.


Hej Gud!

Det var länge sen vi hördes. Jag fick inget svar på mitt sista brev och sen din son levde här på jorden har jag inte hört någonting. Beror det på att vi korsfäste honom? Gav du upp hoppet om oss då? Vi behöver fortfarande hjälp. Du ser hur det går när vi lämnas att sköta oss själva. För mycket krig och egoism i världen. Kanske är vi för många, förökar oss likt gräshoppor och täcker himlen.
Själv vet jag inte vad jag ska göra nu. Jag fick ju mitt uppdrag för länge sen. Jag vet inte till vem jag ska rapportera. Min närmaste överordnade har jag inte sett till på hundratals år, kanske har han dukat under för pesten eller sitter inspärrad någonstans. Jag vet att vi är fler men inte var jag ska leta och det är svårt att se vem som är vem. Jag känner mig mycket ensam. Aldrig trodde jag att jorden skulle vara en så hemsk plats; kall, girig och oberäknelig. Vi som anmälde oss frivilligt, lyssnade på föreläsarna och tittade på foton av denna skimrande juvel i världsrymden. Så vacker på håll, din skapelse men fasanfull att leva på.
Så kära Gud, hör av dig snart och ge mig lite hopp att mitt uppdrag här inte varit förgäves.
 
                                                                                                              Din Eva


Hej käraste Eva!

Tack för ditt brev. Mitt svar blir kort, är på väg till min årliga inspektion av Andromedagalaxen.
Vad ska jag svara? Du har rätt. Jorden är lågprioriterad just nu. Hon spelar inte alls den roll som det var tänkt.
Apropå dig själv. Naturligtvis är du viktig. Något annat får du inte tänka. Det leder bara till hopplöshet och död.
Om dina medresenärer kan jag ingenting säga men vill du bli befriad från ditt uppdrag är det inte alls omöjligt. Meddela bara mig i så fall. Det finns alltid annat arbete för dig. Förlora bara inte hoppet.                                                                 
Hjärtliga hälsningar Gud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Beskrivning av mig själv från tonåren.

  Det dök upp en gammal tonårstext med läslig bakåtlutad skrivstil. Skrev ut den på datorn. Tyckte den var intressant. Och annorlunda kände ...