tisdag 28 april 2015

Nån slags urtråkig dagbok.


torsdag, dagbokens första dag.
Det här med dagbok alltså glöms bara bort, redan torsdag kväll och inte har jag skrivit nåt.
Sitter på jobbet och mår halv-illa men behöver bara stå ut i två timmar till. Var värre förut. Hade nog druckit för lite men när man inte får gå ifrån och kissa så blir det lätt så.

Snart fyller jag sextio. Trodde aldrig jag skulle bli så gammal samtidigt vet jag inte vad jag gjort med alla år, är som de bara runnit mellan mina fingrar och det känns som det snart slutar rinna. Ska nog försöka gå i pension så fort det går och sen vet jag inte

Ganska tråkigt att skriva dagbok så nu slutar jag för idag.


fredag
En bok om min dag blir ingen rolig bok. Det blåser ute och är kallt men här inne är det varmt och luftlöst men sätter jag på ac:en blir det blåsigt och kallt här också.
Jag vaknade trött. Drömde att min inneboende hittade tre getingbon i min stora väska. Vad nu det ska betyda? Allt kanske inte betyder nåt, kanske bara vi människor som försöker skapa en mening av våra liv. Vore de meningslösa annars?
En grå och kall aprildag har snart gått till ända. Folk har så bråttom, jag förstår inte varför. Jag som sitter och stirrar ut och inte har bråttom alls.
Nej, detta blir så tråkigt så nu ger jag upp igen, återkommer imorgon.


lördag
Dagbok – en bok om min dag men gudskelov blir det inte en full bok då skulle ni dö av tristess. Något tråkigt som har hänt är att jag plötsligt börjat må illa, ovanpå alla andra problem jag har. Vet inte vad det är, magkatarr, gallan, bukspottkörteln och så hugger det till på höger sida i magen på ett litet nytt sätt. Får väl se hur det utvecklas. Känns inte så ok i alla fall. Lite oroande. Försöker äta små portioner och dricka mycket, så gott det nu går, på detta arbete jag har.
Annars tänker jag mycket på döden nu. Hänger nog ihop med att jag fyller 60. Trodde aldrig att jag skulle bli så gammal och inser nu, att när som helst kan livet ta slut. Fick ett ”bajsprovskit” skickat till mig. Visste ni att tjocktarmscancer är den tredje vanligaste cancerformen, efter bröst och prostata. Det visste inte jag ,så det är nog bäst jag tar mig samman och skickar in mina svar så det kan uteslutas i alla fall.
Nej, nu får det va slut för idag.


söndag
Jag tittar ut genom fönstret denna vackra aprilsöndag och ser en strid ström med bilar på väg till och från Coop Forum i Vinsta. Lönen kom igår så det är mer folk än en vanligt. Alla har ju inte bil så många kommer fullastade förbi mig i tunnelbanan och jag trycker glatt på min musknapp så den gamla grinden börjar blinka grönt. Då är det meningen att de själva ska trycka upp den men tyvärr förstår de flesta inte det.
   - Tryck, tryck, skriker jag genom luckan och försöker visa med handen hur de ska göra.  Ja, ja, det är inte lätt när barnvagnen nästan tippar över, tur att de lämnat barnet hemma. Somliga kommer med ”dramatenvagnar” eller fjällvandringsryggsäckar.
Träden utanför står sådär skirt ljusgröna så det nästan skär i ögonen och får Johannelunds industriområde att bli vackert.



Måndag, dagbokens sista dag.
Idag var jag ledig och dagen har gått i röjandets tecken för att visa min lägenhet mellan sex och åtta för eventuella hågade intressenter. Själv flyttar jag om två månader närmare staden.
Har bott här i tre år. Kommer ihåg att jag tänkte; ”här ska det alltid vara sommar” när jag flyttade in och det blev det ju inte. Tanken är nu, att inga oupppackade kartonger ska få följa med till nya lägenheten utan allting ska gås igenom. Det blir inte roligare sen. Det blir aldrig roligare sen, så mycket har jag lärt mig.
Skriver direkt på datorn nu, för ovanlighetens skull. Går det också men känns som jag inte får till samma flyt men det kan ju va att jag är ovan och jag skriver snabbare för hand än jag gör på maskin. Måste fortfarande titta på bokstäverna när jag skriver och det stör ju.
Tycker mina texter blir så urtråkiga den här veckan, är nånting med ordet dagbok som jag hakar upp mig på.
Solen lyser in i mitt kök. Kvällssol i köket och morgonsol i vardagsrummet. Den nya lägenheten kommer definitivt va mörkare så då får jag väl gå ut mer istället eller jag vet inte.
Det blir bra. Jag kommer bo själv istället för att va tvungen att hyra ut ett rum och dessutom kan jag skippa bilen när den säckar ihop. Till hösten kanske.
Nej, nu får det va bra. Vi hörs i nästa vecka. Hej så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Beskrivning av mig själv från tonåren.

  Det dök upp en gammal tonårstext med läslig bakåtlutad skrivstil. Skrev ut den på datorn. Tyckte den var intressant. Och annorlunda kände ...