Om utgivning.
När jag såg den här uppgiften kände
jag bara nej. Att skicka in något
till ett förlag känns bara väldigt långt bort i tiden.
Jag kom ihåg när vi besökte
Wahlström & Widstrand med min skrivargrupp för sjutton år sedan och fick
höra att det bara nån promille eller nåt sånt som antogs. För att trösta oss sa
vår lärare att vi som gått skrivarkurs hade större chans.
Så istället för att ta kontakt med
något förlag letade jag fram några exemplar av tidningen ”Skriva” från 2014 och
hittade lite matnyttigt.
I sept/okt numret får fem
förläggare frågan vilket som är deras drömmanus och här kommer svaren.
Dorotea Bromberg, på Brombergs
förlags vill ha en samtida svensk berättelse om hur vi lever idag. Bra
personporträtt, en trovärdig miljöbeskrivning och en historia som inte går att
släppa för att vi måste veta hur det går för huvudpersonerna, som vi inte kan
skiljas ifrån. En modern Madame Bovary.
Dag Hernried på Alfabeta vill bli
överraskad. Han vill ha ett manus som slår honom med häpnad, som inte liknar
något han sett förut. Det är viktigt att författaren har en egen röst och utgår
från något hen kan.
Helene Atterling på Wahlström &
Widstrand vill läsa något som sticker ut ur bruset med egen författarröst. Hon
vill att hennes förväntningar ska komma på skam och hennes horisonter vidgas.
Det finns för lite läsare, tycker
Adam Dahlin, litterär chef på Forum. Förlaget får in så många lovande manus som
han är tvungen att tacka nej till på grund av platsbrist. Att refusera är det
värsta han vet.
Håkan Bravinger, förläggare på
Norstedts vill ha in starka berättelser som är övertygande skrivna med starka
personporträtt. Gärna med temat ”kärlek på ålderns höst”. Det är sällan den
första boken som är den bästa, vanligare att den fjärde eller åttonde boken
blir bäst. Förlaget måste kunna se vem som så småningom kan skriva drömmanuset.
I ”Skrivas” maj / juni nummer ägnas
åtta sidor åt egenutgivning. Att den ökar är alla överens om men många förlag
oroar sig för att det kan gå ut över kvaliteten. Däremot tycker Kristina
Svensson, en av grundarna till intresseorganisationen Egenutgivarna, inte att
de konkurrerar med de traditionella bokförlagen utan med Ikea, tv-spel och
trädgårdsarbete. Hon tror att egenutgivningen i bästa fall leder till att
läsandet ökar och det vinner ju alla på.
Det har blivit billigare att trycka
upp böcker och lättare att nå ut.
Emelie Schepp lyckades sälja sin kriminalroman i 40 000 exemplar utan
att ha något förlag i ryggen. Det hjälpte naturligtvis att hon är reklamare och
ordnade massa jippon i Norrköping där boken utspelade sig. Men inför
uppföljaren erbjöds hon ett kontrakt med Wahlström & Widstrand som hon
efter moget övervägande sa ja till.
Bonniers har också funderingar på
att ge sig in leken med en egen plattform för självpublicering. De har en
projektgrupp som jobbar för att ta fram en prototyp som skulle varit klar till
sommaren. (Har inte kollat upp hur det gick).
Vad kostar det då att ge ut en egen
bok?
Om du gör allting själv och inte
trycker upp nån bok alls förrän den är såld, så behöver det inte kosta nåt
alls. Anlitar du däremot proffs
under processen; lektörer, redaktörer, skrivcoacher, marknadsförare, trycker
upp böcker etc så kan du komma upp
i 100 000.
Jag talade med en väninna till mig,
Karin Swanström som gett ut tre böcker. Den första boken om frigörande dans
tryckte hon upp själv och eftersom den blev recenserad av bibliotekstjänst, så
hamnade den på flera bibliotek. Och när hon skulle trycka upp flera exemplar av
den fick hon kontakt med Recito förlag, där hon också tryckte upp sina två
följande böcker. Hon har inte tjänat några stora summor men det har gått plus
i alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar